Počátky novodobé činnosti hereckého ansámblu se datují cca do roku 2004. V tomto roce se plánovaly co nejdůstojnější oslavy 75letého výročí založení Svazu dobrovolných hasičů. Současný principál souboru tehdy přislíbil nastudování pohádky pro děti. Tento záměr se všem zamlouval a ihned se započalo s přípravami. Znamenalo to vybrat pohádku, zájemce o herecké role, ale také připravit scénu a kostýmy. První pohádka, kterou jsme nastudovali, byla Princezna Koloběžka podle J. Wericha. Text doznal značných změn už proto, že jsme chtěli uspokojit co nejvíce zájemců o hraní. Kostýmy byly vyrobeny svépomocí a snad proto, že byly dělány s láskou a nadšením, byly úžasné. Pohádka měla obrovský úspěch a abychom uspokojili všechny diváky, v den oslav jsme museli uspořádat dvě představení.
Druhou pohádkou byla Anka a loupežníci od Chlumu. I tato pohádka se v den premiéry dočkala hned další reprízy.
Před nastudováním další pohádky došlo ke změnám v souboru, neboť generace mladých nadšenců se proměnila. Přesto základ souboru zůstal. V pořadí třetí titul byl Z deníku kocoura Modroočka. Šlo opět jako v předchozích případech o kompletně přepracovaný původní text dvou sloučených pohádek, do kterých byly přidány principálem písničky. Tato pohádka zůstává stále ne repertoáru, i když plánujeme nastudování nové hry.
Během působení souboru v naší malé vesničce došlo postupně k řadě vylepšení, která umožňují zkvalitnění divadelní práce. Divadelní scéna, která pamatuje ještě působení ochotnického souboru v daleké minulosti, byla vybavena novou podlahou, oponou a konstrukcí, která umožňuje hrát představení i v blízkém okolí , kde je často k dispozici jen hospodský sál. Výtvarné provedení kulis je jednou z nejpůsobivějších věcí, které obdivují naši diváci. Z grantu, který poskytla obec Soběhrdy , se pořídila zvuková aparatura a scénická osvětlovací tělesa.
Činnost souboru byla v roce 2007 oceněna diplomem středočeského hejtmana Petra Bendla. Soubor Kašpaři z Mezihoří chce pracovat na dalších projektech. Chceme se představit také dospělým divákům a zároveň potěšit malé vděčné diváky, kteří jsou pro nás prioritou.
principál divadleního souboru Vladimír Bezděk
26. února 2011 14:00 | komponované divadelní vystoupení | Vrbice - společné vystoupení s divadelním spolkem "Okolo Luže" |
21. května 2011 17:00 | Dívčí válka - premiéra | Kulturní dům Mezihoří |
5. června 2011 17:00 | Dívčí válka | Praha - Vyšehrad - festival Vyšehraní 2011 |
Děj naší historické komedie začíná na veselohru dosti neobvykle a sice pohřbem kněžny Libuše. Vzhledem k technickým těžkostem s realizací smutečního aktu na jevišti, odehrává se tento mimo zorné pole diváka a vlastní děj pak začíná rozhovorem knížete Přemysla s vladykou Bivojem, vracejícím se z pohřbu.
Kníže Přemysl, kolísající mezi smutkem po ztrátě milované ženy a radostí nad nově nabytou svobodou, se stává terčem útoků vdavekchtivé ctižádostivé Vlasty, která dovede nejistotu a strach dívek o podíl na veřejném životě využít ve svůj osobní prospěch a ambice nastoupit na místo kněžny Libuše. Při svém temperamentu a vášni neváhá k dosažení svého cíle použít jakékoli prostředky.
Kníže Přemysl nemá naprosto v úmyslu vstoupit s Vlastou v nový svazek manželský a jeho eroticko-estetická pozornost obrací se spíše k půvabné Kazi, Libušině sestře, která, žel, již před časem spojila svůj život se statečným rekem vladykou Bivojem a jeho nerozlučným kancem Ervínem. Čestná, leč milostně založená Kazi váhá mezi oběma jedinci, tj. mezi svým mužem a knížetem, až se nakonec rozhodne ke kompromisu, tj. k oběma skvělým mužům. Nevědomky tak položí základ ke klasické manželské nevěře, přežívající až do našich dnů.
Hra přináší hluboký a analyzující pohled na příčiny a podstatu Dívčí války z naprosto nového zorného úhlu a práce s charaktery postav strhne diváka svojí vroucností a upřímnou realitou. Tento rentgenový pohled je ještě navíc umocněn vysvětlením historického přechodu od starého k novému způsobu pohřbívání. Během tohoto velikého válečného konfliktu mezi muži a ženami sledujeme snahu staroslovanského pěvce Lumíra v jeho uměleckém tvůrčím zápase o naši vlastní, slovanskou popmusic. Do těchto dramatických událostí mísí se láska mladičké Šárky ke krásnému Ctiradovi, kdy válečný konflikt poznamená a tvrdě zasáhne do života této milenecké dvojice
premiéra 21. května 2011 od 17:00 v Kulturním domě v Mezihoří
Sakramenské ženské, sakramenské ženské!
Jak se řiká: Kde husy, tam smrad a štěbety, kde ženské, tam svár a klevety. Ženskou do domu, budeš mít Sodomu! Do domu ... Sodomu! (Fortunato)
Děj se odehrává v Chioggii – rybářská vesnice, ležící na jednom z protáhlých písčitých ostrovů nedaleko Benátek. Vystupují zde tyto hlavní postavy: Patron Toni – patron rybářské bárky, jeho žena paní Pasqua, Beppo bratr Patrona Toniho, snoubenec Orsetty a jeho sestra Lucietta. Patron Fortunato – rybář, jeho žena paní Libera a její sestry Orsetta a Checca. Dále pak Titta – Nane – mladý rybář, snoubenec Lucietty, Patron Vicenzo – obchodník s rybami, Toffolo – lodičkář, Isidoro – koadjutor u trestního soudu a komisař – soudní posel. Goldoni dovede výborně vystihnout drobné ctnosti a nectnosti, radosti, strasti, zájmy a lumpačiny svých hrdinů.
Poprask na laguně je hra lidového humoru o prudké národní letoře, jejímž nositelem je právě lid, patří k vrcholkům Goldoniho uměleckého mistrovství. Zápletka s několikanásobnou obměnou téhož základního motivu milostné srážky probíhá prudkým tempem od začátku do konce komedie. Rázovité postavy jsou pevně odkontrastovány, vyváženy.
premiéra 30. května 2009 od 16:00 v Kulturním domě v Mezihoří. Výkonu ochotníků přihlíželo 102 platících diváků.
režie | Vladimír Bezděk |
![]() Carlo Goldoninarozen: 25.02. 1707 (ve znamení ryb) v Benátkách, Itálie zemřel : 06.02.1793 v Paříži, Francie Carlo Goldoni byl italský dramatik, tvůrce italské národní komedie. Narodil se v rodině lékaře Giulia Goldoni a Margherity Salvioni. Číst a psát se naučil už ve čtyřech letech, svou první hru napsal v devíti letech. Pokusil se studovat filosofii u dominikánů v Rimi (1720–1721), práva v Pavii (1723–1724) a později v Modeně (1727). Studium práv dokončil až v roce 1731 v Raveně. Mezitím psal další hry, kočoval s hereckou společností, pracoval v různých advokátních kancelářích. V roce 1733 se začal toulat po celé severní Itálii. Určitou dobu působil i jako tajemník benátského velvyslance v Miláně. V roce 1734 se stal účastníkem bitvy u Parmy a vrátil se do Benátek. Tam se začal věnovat už výhradně divadlu. S divadelní společností se pohyboval po Itálii, během pobytu v Janově se oženil s Nicolettou Conniovou. V dalších letech se úspěšně hrály desítky jeho her, byl ředitelem divadel v Benátkách i Janově, psal libreta oper. V roce 1757 byl jmenován v Parmě dvorním básníkem francouzských Bourbonů s pravidelnou penzí. V roce 1758 jej přijal na audienci papež Kliment XIII. V roce 1763 odjel do Paříže, kde se stal vychovatelem královských dcer a psal další komedie. V letech 1784–1787 napsal své Paměti. V roce 1792 mu Národní konvent zastavil penzi. Obnovil mu ji na přímluvu přátel v únoru 1793. Zemřel v chudobě den před tímto rozhodnutím ![]() Dílo Carla Goldoniho: Dramatická tvorba Carla Goldoniho je velmi rozsáhlá. Dochovalo se přes dvě stě komedií a operních libret. Stal se reformátorem italské komedie, pouhou dějovou osnovu her nahradil postupně textem pro všechny postavy. Rovněž místo tradičních masek dostal každý herec masku podle charakteru postavy. Ve svých začátcích psal Goldoni hudební a veseloherní intermezza, která byla původně zařazovaná mezi jednotlivá dějství melodramat a tragikomedie. Opravdovými komediemi se začal zabývat od roku 1738. K vrcholným dílům Goldoniho patří:
uskutečněná představení
|
||||||||||||||
návrh scény | Jan Špaček | |||||||||||||||
kostýmy a inspice | Daniela Trknová | |||||||||||||||
hudba | Jan Střížovský | |||||||||||||||
zvuk | Miroslav Rezek ml. | |||||||||||||||
text sleduje | Růženka Zvárová | |||||||||||||||
hrají | ||||||||||||||||
![]() |
patron Fortunato / Vladimír Bezděk rybář, muž paní Libery |
|||||||||||||||
![]() |
paní Libera / Marie Nácovská žena patrona Fortunata, sestra Orsety a Checcy |
|||||||||||||||
![]() |
patron Toni / rybář, muž paní Pasquy, bratr Lucietty |
|||||||||||||||
![]() |
paní Pasqua / Hana Vilímková žena patrona Toniho, sestra |
|||||||||||||||
![]() |
Isidoro / Jan Špaček vyšetřující |
|||||||||||||||
![]() |
Mirandolína / obchodnice s rybami |
|||||||||||||||
![]() |
Beppo / Vladislav Vlasák rybář, snoubenec Orsety, bratr Lucietty |
|||||||||||||||
![]() |
Orseta / Jana Rezková snoubenka Beppa, sestra Libery a Checcy |
|||||||||||||||
![]() |
Titta-Nane / Jiří Pluháček snoubenec Lucietty |
|||||||||||||||
![]() |
Lucietta / Michaela Pávová snoubenka Titta-Naneho, sestra Pasquy |
|||||||||||||||
![]() |
Tofolo / lodičkář, myslí si na Checcu |
|||||||||||||||
![]() |
Checca / Iveta Nácovská sestra Libery a Orsety |
|||||||||||||||
![]() |
Komisařka / Monika Nácovská komisařka, slouží u vyšetřujícího |
|||||||||||||||
![]() |
Majoránek / sloužící u vyšetřujícího |
|||||||||||||||
![]() |
Topinka / Lucie Bartíková mladá kuchařka, specializace - pečení pizzy |
Zkoušíme na scéně Kulturního domu v Mezihoří. Fologalerie ze zkoušky I. a II. jednání je nafocena na zkoušce v úterý 14. dubna večer.
Melodie, texty a noty k písničkám v představení
Pohádka je kompilací dvou pohádek a sice Z deníku kocoura Modročka a pohádky Karla Hofmanna O kočičím zpívání. Úpravu provedl režisér V. Bezděk.
V první části se seznamujeme s malým kocourkem Modročkem, který se učí poznávat svět. Setkává se s chlubivým kocourem Zrzundou a rváčem Natrhouškem, ale vidí také poprvé křečka a krtka. Nechává se poučit dospělou kočičkou Zelenoočkou a líbí se mu jeho vrstevnice Kiki. Ve druhé části se objeví v kočičím světě na střechách, kde se scházejí všechny kočky z okolí ke kočičímu zpívání, zlý kocour pobuda Barnabáš. Nejenže okrade roztržitou učitelku zpěvu paní Žofii, ale také ji uvězní na půdě. Sám se vydává za učitele zpěvu a namluví kočičkám Míně a Cilce, že vyhrají kočičí festival. Barnabáš má ale dva zdatné protivníky kocoura Cafourka a kominíčka Filípka. Ti jeho lsti prokouknou, vysvobodí paní učitelku Žofii a Barnabáš na festivalu nakonec sklidí ostudu, je prozrazen a uteče. V závěru se objeví také Modroočko a je zvolen pěveckým vedoucím sboru.
Autor hudby Jan Střížovský použil v první části vtipné písničky Marka Ebena z původní rozhlasové pohádky a sám složil několik písní pro druhou část. Tato pohádka byla první, ve které se v tak velké míře zpívalo.
režie | Vladimír Bezděk |
![]() Z deníku kocoura Modroočka - Josef KolářJosef Kolář se proslavil dětskou knihou „Z deníku kocoura Modroočka“. Hlavním hrdinou je malý kocourek Modroočko, který se seznamuje se světem lidi a koček. Jeho pán se o nezbedníka hezky stará, Modroočko u něj vždy najde pochopení a misku dobrého jídla. Sám však jako správný kocour vyráží na noční dobrodružné výpravy. Jeho zvířecími kamarády jsou Bělovous, Zrzunda a Kiki, kteří Modroočka občas pozlobí, ale naučí jej i obezřetnosti a sebekázni. Kocoura Moodročka doplnila svými kouzelnými ilustracemi Helena Zmatlíková. ![]() O kočičím zpívání - Karel Hoffmann, Ladislav KolářDetektivní muzikálová pohádka se odehrává v romantickém prostředí střech v některé starší části města. Vysoko nad světem lidí, tedy v království komínů a kominíků a také kočiček, kočičí paní učitelka připravuje své žáky na soutěž ve zpěvu. Protože, ale musí odjet, posílá dopis svému známému profesorovi hudby, aby ji prozatím zastoupil. Ten však dopis nedostane.
|
návrh scény | Jana Špačková | |
kostýmy a výprava | Daniela Trknová | |
hudba | Jan Střížovský | |
zvuk | Miroslav Rezek ml. | |
text sleduje | Růženka Zvárová | |
stavba | Václav Trnka a Jaroslav Vilímek | |
hrají | ||
Modroočko / Jakub Hradečný |
||
Zrzunda / Michal Turovský |
||
Kiki / Lucie Bartíková |
||
Zelenoočka / Pavlína Hradečná |
||
Natrhouško / Ondřej Hradečný |
||
Krtek / Monika Nácovská |
||
Křeček / Stanislav Turovský |
||
Barnabáš / Vladimír Bezděk |
||
Filípek / Hanka Vilímková |
||
Cafourek / Vojtěch Hradečný |
||
Mína / Tereza Zvárová |
||
Cilka / Iveta Nácovská |
||
Žofie / Marie Nácovská |
Tropí lotroviny nejen královským rodičům ale i krámské Dejmorce, hastrmance Brčálce , přitroublému čertovi Haramášovi a bábě Kozimůře. Haramáš na příkaz krámské Dejmorky odnese Anku do loupežnického doupěte. Jenže teď nastanou loupežníkům zlé časy. Musejí se naučit pořádku, což jim moc nevyhovuje. Jen Matěj je tak trošku jiný loupežník. Hlavně se mu Anka moc líbí. I Anka najde v Matějovi zalíbení a tak vše spěje ke zdárnému konci. Loupežníci jsou napravení a zlá krámská Dejmorka odtáhne pryč. A ještě si přitom všichni pěkně zazpívají.